Školní vzdělávací program pro školní družinu
Školní vzdělávací program
pro školní družinu
Základní školy a Mateřské školy
Soběšovice
Motto:
…učíme se hrou…
Identifikační údaje
Předkladatel:
Základní škola a Mateřská škola Soběšovice, příspěvková organizace
Adresa školy:
Soběšovice 141, 739 22
Ředitelka školy:
Mgr. Lucie Michálková
Kontakt:
telefon: 775 941 141
IČO: 70989451
Zřizovatel školy:
Obec Soběšovice
Soběšovice 10
Okr. Frýdek-Místek
739 22
IČO: 00576981
Kontakt: 558 404 550
Platnost dokumentu: od 1.10. 2010
ŠVP pro ŠD byl projednán školskou radou dne 16.9. 2010
Mgr. Lucie Michálková
ředitelka školy
Konkrétní cíle vzdělávání
Prožívat radostné chvíle, jistotu a bezpečí
Rozvíjet osobnost dítěte
Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů
Učit žáky osvojovat si základy slušného chování
Učit komunikovat, spolupracovat a respektovat se
Učit se předávat znalosti, zkušenosti a dovednosti v různých oblastech
Vytvářet podmínky a prostor pro odpočinek a relaxaci
Nabízet různorodé činnosti s individuálním přístupem k jednotlivým žákům
Utvářet kladný vztah k přírodě a učit chránit svět kolem nás
Délka a časový plán vzdělávání školní družiny
Vzdělávání ve ŠD je poskytováno po dobu deseti měsíců-po dobu trvání školního roku
Provoz školní družiny začíná příchodem žáků do ŠD v 11.30 a končí v 15.15 hod.
Formy a obsah vzdělávání
PRAVIDELNÁ ČINNOST: je dána týdenní skladbou zaměstnání. Jsou to především aktivity zájmového či tělovýchovného charakteru.
PŘÍLEŽITOSTNÉ AKCE: nejsou zahrnuty do týdenní skladby činnosti (besídky, slavnosti,…)
SPONTÁNNÍ AKTIVITY: jsou každodenní individuální činnosti po obědě, při pobytu venku
ODPOČINKOVÉ ČINNOSTI: chápeme jako klidové činnosti (poslechové činnosti, individuální hry, klid po obědě, ale také aktivní odpočinek, rekreační činnosti).
PŘÍPRAVA NA VYUČOVÁNÍ: zahrnuje didaktické hry, tematické vycházky, kterými si upevňují a rozšiřují poznatky, křížovky, hlavolamy, výukové programy na PC, vyhledávání informací pomocí encyklopedie, knížek, PC.
V rámci pedagogického procesu ve ŠD se prioritně zaměřujeme na rozvoj následujících klíčových kompetencí:
KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: dokáže samostatně vyřešit problém, nebo dokáže požádat o pomoc druhého, všímá si problémů druhých, umí nabídnout řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a hledá další řešení
KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ: umí se souvisle vyjádřit mluveným slovem, nebojí se vyjádřit svůj názor, dokáže vést dialog, umí pracovat s informacemi
KOMPETENCE SOCIÁLNÍ: spolupracuje v kolektivu, je ohleduplný k okolí a ochotný pomoci druhým
KOMPETENCE OBČANSKÁ: zná svá práva a povinnosti, uvědomuje si, že za své činy má odpovědnost
KOMPETENCE PRACOVNÍ: dokáže pracovat podle instrukcí a návodů, umí udržovat pořádek ve svých věcech a na svém místě, umí dokončit a vyhodnotit úspěšnost své práce
Podmínky příjímání, průběhu a ukončování vzdělávání
Dítě je přijímáno do ŠD na základě řádně vyplněného zápisního lístku
Kritéria pro přijímání:
- děti zaměstnaných rodičů
- děti s celotýdenní docházkou
- děti z neúplné rodiny
Zápisní lístek má platnost vždy jeden školní rok
Dítě je omluveno nebo odhlášeno ze ŠD na základě písemné omluvenky
Vyloučeno z činnosti ŠD může být na základě rozhodnutí ředitele školy (porušení řádu školy, školní družiny)
Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných
Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami bude podle stupně a charakteru jejich znevýhodnění při jejich začleňování do volnočasových aktivit věnována průběžná zvláštní pozornost.
Pro rozvoj talentovaných žáků se bude školní družina snažit nabízet další doplňkové aktivity v oblastech jejich zájmů a nadání.
Materiální, personální a ekonomické podmínky
-školní družina se nachází v přízemí školní budovy, vstupní prostory, šatny a sociální zařízení má ŠD společné se ZŠ
-školní družina je vybavena odpovídajícím nábytkem, pomůckami, stolními hrami
-navštěvujeme školní knihovnu, tělocvičnu a využíváme sportovní náčiní
-pro pobyt venku využíváme areál školy, na vycházky chodíme do blízkého okolí
-rovněž sledujeme další možnosti doplňování a zlepšování materiálních podmínek, zejména pro výtvarné a pracovní činnosti
-pro činnost školní družiny je vyčleněn pedagogický pracovník - vychovatelka, která splňuje potřebnou kvalifikaci
-pobyt ve školní družině probíhá bezplatně
Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví
- děti jsou poučeny o bezpečnosti na začátku školního roku vychovatelkou
- je zajištěno zdravé prostředí užívaných prostorů družiny-odpovídající světlo, teplo, bezhlučnost, čistota, větrání, hygienické vybavení prostorů
- bezpečnost ve všech prostorách využívaných ŠD je zajištěna vnitřním řádem ZŠ a vnitřním řádem ŠD
- je zajištěna pravidelná kontrola prostor a zařízení z hlediska jejich bezpečnosti-označení nebezpečných předmětů
- děti dodržují vhodný stravovací a pitný režim
- je zajištěno příznivé sociální klima
- ochrana žáků před násilím, šikanou a dalšími patologickými jevy
- ŠD vytváří zázemí pro rozvoj žáků a bezpečné prostředí, aby se zde cítili všichni dobře